Etiketter

torsdag 23 januari 2014

Spindeln


Uppgiften var att få spindeln från punkt 1 till punkt 2 men den fick inte färdas i luften. 



Den snabbaste vägen genom rummet måste var rakt fram och för att ta reda på hur långt det skulle bli så fällde jag ner väggarna för att kunna mäta. Jag använde mig av pythagoras sats för att ta reda på det. 
Det är x och y som representerar hypotenusan. 









Det var såhär jag räknade:






Alltså den närmaste vägen är 14,2m.




Timo und die Drachen




Zusammenfassung Timo und die Drachen:

Timo ist ein Student der in Deutschland lebt. Er ist ein großer Fan der Asienkultur. Timo besucht einen Zeichenkurs zur zeit. Er malt gern Drachen Er wohnt mit seiner Freundin zusammen, Sie wollen gemeinsam auf eigenen Beinen stehen. Wenn Timo malt arbeitet er mit Acryl, Deck und Ölfarben. Im kommenden Jahr will Timo an einer Universität Design und Mediengestaltung studieren.






Brief:

Hallo Timo! Ich heiße Gustaf und ich habe deinen Film gesehen. Deine Zeichnungen sind sehr cool aber die Asiatichen Kultur intressiert mich nicht. Ich würde lieber Fußball spielen. Meine Freunde Daniel, Tobias, Ede und Erik spielen auch Fußball. Wir haben sehr spaß zusammen. 
Deine Technik sieht sehr gut aus. Weiter so! 

Tschüss /Gustaf

torsdag 12 december 2013

Ett brev om brinnande intresse




Hej!
Jag heter Gustaf Wendel och jag är 15 år, och mitt stora intresse är fotboll. Jag bor med min mamma, pappa och mina två småsyskon i ett bostadsområde strax utan för Lund. Vi bor i en tvåplansvilla med en liten men utsliten fotbollsplan baksidan. Mamma jobbar som politiker och är på viktiga möten hela tiden samtidigt som pappa ”lallar” omkring hemma och roar sig med att hitta på helt meningslösa saker som att tillexempel bygga modellplan. Men nog om mina familj nu. 
Jag började spela fotboll när jag var ungefär 5 år gammal. Jag började i klubben LundsBois, tränade kanske 1-2 gånger i veckan och hade väldigt roligt. Man kom till den väldoftande planen av nyklippt gräs den där varma sommardagen och allt kändes helt perfekt. Fåglarna sjöng och vi sprang fram och tillbaka och spelade oss helt svettiga jag och mina lagkamrater. 
Efter några år blev det lite mer avancerat och tempot på träningarna ökade, det kom nya spelare och nya tränare. Jag kände riktigt hur jag utvecklades och hur mina tränare uppmärksammade det, jag bara väntade på att något skulle hända.

Åren gick och min utveckling bara fortsatte. Det var då en dag i september som en av mina tränare bad mig stanna kvar efter träningen, jag tänkte direkt på om jag kunde ha gjort något dumt men kunde inte komma på någonting alls. Vi gick in i den gråa baracken som var själva klubbstugan, där stod pokaler på hyllorna runt om i hela rummet och i mitten fanns några bruna slitna bord som någon fotbollsmamma skänkt till klubben. I ett hörn låg en korg med gamla benskydd som folk glömt efter deras matcher, det var en riktigt snuskig doft när man klev in i baracken.
-Slå dig ner, sa Micke våran tränare.
Jag satte mig ner på den vita plaststolen och han inte riktigt svara något för än han genast började berätta:
-Det är faktiskt så att vi är mycket nöjda med dina insatser i laget, du presterar mycket bra där uppe på topp och gör många fina mål, så jag och de andra tränarna har beslutat att fråga dig om du vill spela med A-laget. Vi vet att du bara är 14 år men vi tror att du kan klara det om du verkligen vill. 
-Givetvis vill jag det, lyckades jag få fram utan att ens tänka efter, jag var helt i chock. Det här var en stor möjlighet för mig och jag tänkte absolut inte släppa taget om den. Vi snackade lite om träningstider och så vidare innan jag fick cykla hem. 
Det hade börjat regna ute och solen hade gått ner, jag cyklade hem så fort jag kunde medan vinden och regnet piskade mig i ansiktet. Det kändes som en hel evighet innan jag var hemma och tusen tankar han gå genom huvudet på den 10 minuter långa cykel turen från planen till bostadsområden på andra sidan motorvägen. 
Väl hemma så var det ingen som hade riktigt tid med mig i och med att min nyfödda lillebror Emil såklart hade gjort någon söt min som alla tycktes älska, men efter många om och men fick dom tillslut veta om mina framgångar och så började den nya delen av mitt liv. 

Nu har jag spelat med A-laget i ett år och trivs som fisken i vattnet. Vi tränar 4 gånger i veckan med fullt pådrag på varje träning. Livet leker och allt känns helt underbart. Men jag känner att jag vill utvecklas mer och har därför bestämt mig för att börja i ett fotbollsgymnasium i Stockholm, min dröm är att få spela med Djurgårdens IF. Vägen dit kommer inte att bli lätt och jag kommer att behöva all hjälp jag kan få. Att klara sig i en storstad  är ju inte det lättaste när man är 15 bast och inte ens vet hur en tvättmaskin fungerar. 
Jag skulle använda mycket av pengarna till att försöka klara av mat och boende för att nå min dröm. Men såklart skulle pengarna också gå till utrustning som fotbollsskor med mera. Om jag inte skulle vinna detta stipendium skulle min dröm antagligen inte kunna gå i uppfyllelse, så därför skulle jag så gärna vilja vinna detta stipendium. Detta är allt jag någonsin drömt om och det är vad jag vill göra för resten av mitt liv, spela fotboll!

Detta skulle betyda så sjukt mycket för mig! 
/Med vänliga hälsningar Gustaf!

måndag 9 december 2013

Comparison Hollywood/Bollywood





Hollywood is an American cinema. They produce approximately 500 movies per year. The movies are about 1-1/2h long. But they can be up to 3h long. Hollywood started in the late 1800s. Hollywood is also a physical place, it´s a small community in Los Angeles, California. Where lot´s of the stars in the movies live. 
The music in the movies is often background to give more depth in the movie but there can also be some dance numbers every now and then. 
Mostly they speak English in the movies but there can be other languishes to. 
If you do a comparison with Bollywood so are the date of Origin the early 1900s. That means Hollywood was created first. 
Bollywood have a much higher producing speed than Hollywood, they produce up to 900-1200 movies per year, and the movies are also longer, they are up to 3h. But maybe the movies in Bollywood don´t have the same quality as the movies in Hollywood.
In Bollywood they also have much more dance numbers in most of the movies, thats a very good sign for a Bollywood movie. The dance are often very ”Indian style”, with lots of fabulous cloths. 
In Bollywood movies the speak Hindi the most but they also have other languishes in the movies.
Bollywood is not a physical place but it´s very popular in the eastern countries including the U.S. So that means Hollywood can be a bit easier to "understand" because it´s a physical place and not something that´s spread out in the world.
I have watched both Hollywood and Bollywood movies and i could really tell the difference, the the Bollywood movie took place in Indian with Indian caricatures while the Hollywood movie took place in California with european caricatures. So thats a really big difference. But over all, it´s just a movie, right? ;)

fredag 15 november 2013

So arbete Kristendom/Islam


Kvinnans roll Kristendomen (Sverige):
Kvinnorna  i Sverige har det väldigt jämställt nuförtiden. Dom har inga speciella uppgifter i samhället som mannen inte har. Men vissa grejer är inte jämställda. Det kan skifta ganska kraftigt i lön mellan kvinnan och mannen. Viktiga poster som tillexempel politiker och chefer har män upp till ca: 80% men kvinnorna blir allt fler och fler, främst inom små företag ökar andelen kvinnor. 
Barnledighet är ett annat ämne som inte är jämställt i Sverige. Kvinnan är mycket mer barnledig än mannen, jobbar oftare deltid, och har oftast sämre lön. På grund av att dom har sämre lön så tror jag att dom väljer att ta ut mer barnledighet för att inte ”förstöra” pappans karriär eller för att helt enkelt klara sig rent ekonomiskt om mamman inte tjänar så bra. 


Kvinnans roll Islam (Iran):
Kvinnorna i Iran har det inte verkligen inte jämställt. Dom får stå ut mot våld i hemmet vilket många iranier tycker är okej. Men det finns inte någon riktig statistik för detta och därför är det ett ämne som sällan diskuteras. Men år 1999 så tog man ett steg mot ett mer jämställt samhälle i Iran, en ”Nationell handlingsplan” togs fram. 

Iranska kvinnor får inte cykla, inte titta på fotbollsmatcher, inte gå på samma skola som män, inte bada med män. En kvinna i Iran har bara rätt till 3 månaders mammaledighet, och får bara gå hem en halvtimme två gånger om dagen för att mata sitt barn. Jag tror att det påverkar hur barnet mår, eftersom barnet inte får den ”kärlek och omsorg” som det behöver, och lär sig inte saker av sin mamma som ett barn skulle ha gjort i Sverige. 
I Iran får kvinnor inte följa med på sportevenemang, och långt ifrån alla får utöva aktiviteter. Detta påverkar ju att många kvinnor blir stillasittande och inte får den motion som de behöver. Man kan då bli överviktig och det kan i sin tur leda till att man kan få olika sjukdomar som följd.

Genom att män och kvinnor inte får ha samma utbildning så har ju män ett jätte stort övertag och kvinnor har ingen som helst chans att ha någonting att säga till om. 
År 1998 infördes en lag om att kvinnliga patienter på sjukhus bara får behandlas av kvinnliga läkare, men det var svårt att hålla eftersom de kvinnliga läkarna var mycket färre eftersom dom inte fått samma utbildning som männen. Då kan man ju tycka att regeringen skulle ha ändrat lagen om kvinnors utbildning. 


Avslutning:
Sveriges kvinnor får samma utbildning som män. Men även i Sverige så kan ju lönerna skifta för män och kvinnor som gör samma jobb. Det tycker jag är dåligt eftersom vi är ett så välutvecklat och i jämförelse ”rikt” land jämfört med Iran. Och eftersom Sverige är så jämställt på andra saker så borde vi kunna vara helt jämställda vad det gäller löner också. 

I Sverige så har Kristendomen påverkat ganska mycket, det finns tillexempel många ateister som firar julafton. Julafton är ju faktiskt en kristen tradition som firar att Jesus föddes. Skolavslutningen firas på många ställen i kyrkan, där predikar ju prästen om kristna texter. Då tror jag att folk som inte är kristna som går i kyrkan på avslutningen kanske till och med efter ett tag blir kristna, såklart inte alla men det finns ju en förhöjd ”risk” för att det skulle hända. Men nu så är det många skolor som inte längre går till kyrkan på avslutningarna och jag tror att det beror på att vi har ett mer mångkulturellt samhälle. Det kan också bero på att vi har ett mer fritt val än vad vi hade förr i Sverige och det finns också mer att välja på. Tillexempel i Sverige på 1800-talet fanns det ju inte en enda moské i hela Sverige, men det har kommit nu på senare tid och då kan folk ändra sina åsikter och sin tro. Man vet också mer om resten av världen och vad som händer olika krig, partier och så vidare. Allt detta tror jag har en stor betydelse för vad folk tycker och vad dom drar sig till. 


Om man jämför kvinnans roll inom Protestantismen och katolicismen så i Protestantismen så får en kvinna vara präst och det finns ganska många kvinnliga präster i dagen samhälle. Men inom Katolicismen så är det fortfarande strängt förbjudet för en kvinna att vara präst. Dom tycker att det ska vara så och går tillbaka i bibeln där det bland annat står att tolv män skulle föra ut det kristna budskapet. 
Men jag tror att Protestanter är lite mer förstående om att det var väldigt länge sen som det skrevs och samhället har utvecklats något oerhört sen det skrevs.




Normaltroende:

En normaltroende i Sverige Har det ganska fritt faktiskt. Det finns inget tvång på att man ska gå i kyrkan eller be eller så. Men vid speciella högtider som Julafton eller påsk så är det vanligt att man går till kyrkan fast än man inte gör det så ofta annars. Då brukar kyrkorna vara fulla av folk.
Just julen är en väldigt viktig tradition inom Kristendomen som man firar för att Jesus föddes. När han föddes kom det tre vise män som hade följt en stjärna för att hitta honom. Han föddes i ett stall eftersom Hans föräldrar Maria och Josef skulle gå och skattskriva sig i Betlehem men alla hotell i staden var fulla och då var det en man som erbjöd dom sitt stall.
Påsken är också en viktig tradition eftersom det var då Jesus korsfästes på korset. 


En normaltroende i islam har lite mer att göra. Det ses som en plik att be 5 gånger om dan. Men det är inte alla som gör det. Dom ska gå till moskén varje fredag för att gemensamt utföra fredagsbönen. 
Viktiga traditioner inom Islamen är Ramadan. Det är namnet på fastemånaden. Det innebär att man inte ska äta när det är ljust ute på en månad. 


En muslims heliga bok heter koranen och Kristendomens heliga bok är Bibeln. Islam om kristendom har samma gud men dom uppfattar den på olika sätt. Inom kristendomen tror man på treenigheten det vill säga Gud, Jesus, och den heliga ande. Gud var först sedan skickade han sin son Jesus, sedan skapades den heliga ande. Som kristen så kan man ha en egen bild om vad gud är och det är inget som säger vad gud egentligen är. Som liten kristen är det lätt att tro att han är någon gubbe uppe på något moln men när man konfirmerar sig lär man sig mer om gud och att man faktiskt kan tolka han/hon/den/det på olika sätt. Inom Islam tror man bara på en gud och det är Allah. Att tro eller tillbe något annat är strängt förbjudet. Muslimerna anser faktiskt inte att allt i bibeln är fel, och de tror faktiskt på mycket som står där. Särskilt i det gamla testamentet. Skillnaden mellan Koranen och bibeln är att Koranen är guds ord medan Bibeln är skriven av olika profeter och liknande. Men båda böckerna har väldigt stor betydelse. Det nya testamentet är viktigare än det gamla testamentet för kristna, det handlar om Jesus och hans lärjungar.  Något som förenar båda religionerna är sysen på livet efter döden. Muslimer tror på Paradiset och helvetet och Kristna tror på himmeln och helvetet. Inom kristendomen tror man också på syndernas förlåtelse vilket betyder att man kan förlåtas för sina synder om man inte gör om det.





källor: 
*Debatten
*Gert Alf 
*Patrik 

måndag 21 oktober 2013

Frågor om läsförståelse (svenska)


 1.Dom ”förstår sig på” hennes stil för dom är unga och lite närmare i ålder än gamla lärare.
 2.
 3. Att biverkningarna av att röka gör att huden blivit rynkig (typ som en grönsak).
 4. Hon känner kanske att hon har lämnat sina föräldrar och kan inte hjälpa dom.
 5. Typ att nu fick hon nog, nu räcker det!
 6. Hon tänker på sina föräldrar och sin kultur, och hon typ skäms inte längre för att vara iranier.
 7. Han är deprimerad för att nu i Tyskland är han bara en invandrare och kan inte få ett bra jobb. I Iran hade han en utbildning och var faktiskt en viktig person. 
 8. Jag tror bara dom är så glada att träffa varandra igen så dom bara skrattar tillsammans fast än att det inte var så kul...
 9. För att man ska tänka själv vad dom tänker om varandra.


10.

Mamman: haha, hon visste inte att jag visste att hon rökte!

Marjane: skit samma jag ger henne cigaretten, hon vet ju redan om att jag röker.