Etiketter

onsdag 18 september 2013

Idrottsreflektion


1.Vi har jobbat med att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang. Det har vi gjort genom att spela olika bollspel, ut och jogga, dansa, man kan säga att allt vi gör på idrotten är ju att röra oss i olika fysiska sammanhang. Vi har jobbat med genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer. Detta har vi gjort genom att titta på filmer i klassrummet och vid ett tillfälle har vi gjort en egen planering av en friluftsaktivitet.

2.
Jag tycker att vi inte har jobbat så mycket med dessa delarna:

*Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.


Vi har inte pratat så mycket om det men det har ju lite med Hemkunskapen att göra eftersom det handlar om hur man ska äta osv. Så jag tycker att denna punkten inte är så superviktig men ändå viktigt.

*Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.

Det kan vara bra att veta lite om doping och så bara för att alla kanske inte vet vad det är.

*Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.

Jag tycker att vi borde arbeta mer med hjärt och lungräddning eftersom vi kan komma i en situation där det kan användas och jag tycker att det är jätte viktigt att man vet vad man ska göra då!!



*Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön.

Vi har inte arbetat med detta tycker jag.


*Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.

Också en viktig punkt som vi inte gått igenom.


3.

Jag tycker att jag ligger bra i allt men nu när vi ska göra lite nya saker så ska jag utvärdera och planera mycket och bra så jag kommer högst upp i matrisen i det vi inte gjort! Men om jag måste komma på något jag ska förbättra så är det nog att vara mer aktiv när vi analyserar efter idrottslektionerna.

När vi planerar vill jag vara i motorik -spelar och lekar. Eller styrketräning och konditionsträning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar