Etiketter

onsdag 14 maj 2014

Idrott säkerhet och risk


  1. För det första så kan jag värma upp. Det finns massor av uppvärmningsövningar/lekar man kan göra. Man värmer upp för att få ledvätska i lederna för att det ska vara smidigt att röra sig. Detta förebygger skador och gör så att kroppen är ”förberedd” på den fysiska aktivitet som väntar. Om man är förberedd så minskar risken för att man skadar sig. Stretcha/ tänja efter det är inte fel eftersom då sträcker man ut lederna och gör så att man blir mer rörlig och kan anpassa sig bättre till aktiviteten. Om man tillexempel ska spela handboll så är det viktigt att tänja ut armarna och handlederna eftersom man jobbar mycket med dem och då behöver dem vara rörliga. Det gäller även att ha rätt utrustning. Tillexempel om du ska spela fotboll så kanske det inte är en så smart idé att spela i joggingskor. Det kan vara fuktigt i gräset och då är risken mycket stor att man stukar fötterna i och med att man halkar på det hala gräset. Stukar man fötterna eller fotlederna många gånger av att tillexempel ha fel utrustning så kan det leda till att återhämtningsförmågan blir sämre och du kan aldrig bli helt återställd. Detta för att varje gång man stukar foten så tänjs ledbanden ut och blir lite slappare. Om det händer många gånger så har man större risk för att det ska hända igen i och med att dom är slappa. 
  2. Som jag sa lite innan så kan underlag påverka mycket. Om det är väldigt halt så ökar risken markant för att man ska ska skada sig. Det är en stor risk och om man vill förebygga detta så kan man gå till det planerade stället någon timme innan och kolla av hur det ser ut för att eventuellt byta ställe. Aktivitetsval kan påverka säkerheten väldigt mycket. Om man tillexempel väljer att värma upp med killerboll så är det en lek som går ut på mycket intervaller. Om man då inte är uppvärmd sen tidigare kan detta påverka dig så att du skadar dig lättare för att man tar i väldigt mycket väldigt snabbt och det är inte kroppen med på. Eller om man väljer att ha tillexempel ”fri lek med boll” på slutet av en aktivitet för att det ska bli en rolig avslutning så kan detta vara ganska riskfyllt. Dels för att det är mycket som händer på samma gång men mest för att det är slutet på en aktivitet och folk är trötta och kanske inte tänker lika mycket på vad man gör. Då kan det komma en boll flygande som kan träffa någon så att den skadar sig allvarligt. Redskap kan också påverka mycket om man tillexempel spelar brännboll. Det går ju ut på att springa så snabbt som möjligt runt banan. Väljer man att ha hinder som tillexempel rockringar så finns det ju en risk med att man halkar på kanten av rockringen och skadar sig. Speciellt på brännboll eftersom det går på tid. Ett annat redskap är plintar. Dem är egentligen inte så farliga i sig själv, men om man ställer dom på rad och ska hoppa över dem så finns det en risk att dom är ställda förnära varandra. Om man då kommer i fullfart och hoppar över den första är risken stor att man slår sig på nästa. Det kan orsaka mycket svåra skador så som tillexempel hjärnskakningar, hjärnblödningar, benbrott mm. 
  3. Jag som person kan påverka säkerhet och risk väldigt mycket. Om jag vet att det är någon som inte är van vid just denna aktiviteten som pågår och jag är lite mer van. Då behöver ju inte jag ta i allt vad jag kan bara för att jag kan. Utan jag kan istället läsa av situationen lite mer än vanligt och anpassa tillexempel skotthastighet om det handlar om fotboll. På så sätt är risken betydligt mindre att ovana personer som kanske är ”ovanligt placerade” för just denna aktivitet får en hård boll på sig. Om jag själv är kanske arg av någon anledning så kan detta vara en risk för mig själv för att då kan jag ta dumma beslut som jag inte hade gjort annars. Tillexempel bomba iväg en boll i väggen så att den studsar tillbaka eller gunga extra högt i ringarna i taket så att jag kanske trillar ner bara för att jag vill ta ut min aggression på någonting. Om jag vet att jag tramsar när jag är med mina kompisar så kan detta vara en risk för säkerheten för att då kanske vi tillsammans skojar om någon och glömmer att säkra tillexempel bommen. Ska man sedan ”leka rolig” inför kompisarna och hänga sig i bommen så kan man ju slå sig hårt. För att förebygga detta så kan man medvetet byta lag/grupp för att förbättra säkerheten.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar